Używamy plików cookie.
Więcej informacji znajdziesz tu:
Polityka Prywatności
Jak wyłączyć cookies?
Accept
Wiadomości Nowy SączWiadomości Nowy Sącz
  • Biznes
  • Polityka
  • Ludzie
  • Zdrowie i sport
  • Technika i nauka
  • Praca
Reading: Krynica Forum ’22: sieć transportowa w Polsce to ekonomiczny kręgosłup całego Trójmorza
Share
Aa
Wiadomości Nowy SączWiadomości Nowy Sącz
Aa
Follow US
© 2022 Foxiz News Network. Ruby Design Company. All Rights Reserved.
Wiadomości Nowy Sącz > Blog > Biznes > Krynica Forum ’22: sieć transportowa w Polsce to ekonomiczny kręgosłup całego Trójmorza
Biznes

Krynica Forum ’22: sieć transportowa w Polsce to ekonomiczny kręgosłup całego Trójmorza

Wiadomości Nowy Sącz
Last updated: 2022/10/21 at 9:30 AM
Wiadomości Nowy Sącz
Share
4 Min Read
SHARE

Jako przykład takich strategicznych projektów minister wymienił m.in. Via Baltica i Via Carpatia oraz równoległe do nich szlaki kolejowe. 

„Kiedy w 2016 roku przekonywaliśmy do idei budowy tych tras jako gwarantów suwerenności naszej części kontynentu, spotykaliśmy się ze sceptycyzmem wielu środowisk. Dziś od przedstawicieli rządów Litwy, Łotwy czy Estonii słyszę, że żałują, że są one jeszcze w fazie realizacji, gdyż ich istnienie diametralnie odmieniłoby sytuację geopolityczną tych krajów w kontekście inwazji Rosji na Ukrainę” – powiedział Andrzej Adamczyk. 

Minister był jednym z prelegentów podczas panelu „Wielkie inwestycje infrastrukturalne”, zorganizowanego podczas Krynica Forum 2022. Przez trzy dni w znanym, małopolskim uzdrowisku liderzy polityki, gospodarki, samorządu, wybitni przedstawiciele świata kultury i nauki z całego świata, dyskutują o najistotniejszych wyzwaniach stojących obecnie przed Polską i całym kontynentem. 

„Budowa trasy Via Carpatia jest bardzo zaawansowana. 234 km jej długości są już zrealizowane, dalsze 327 km jest w budowie, na kolejne 19 km wyłaniamy wykonawców, a pozostałe ponad 110 km jest w przygotowaniu. Realizacja całej trasy nastąpi do roku 2027 – wskazywał Tomasz Żuchowski, Generalny Dyrektor Dróg Krajowych i Autostrad. – Dynamiczne postępy obserwujemy również w przypadku Via Baltica. Już w 2024 roku dojedziemy dzięki niej do granicy z Litwą” – dodał. 

Zdaniem Artura Kawalera, dyrektora Departamentu Wspierania Polityk Gospodarczych w Ministerstwie Finansów, w dobie globalnego spowolnienia ekonomicznego to właśnie inwestycje publiczne stać się mogą głównym kołem zamachowym polskiej gospodarki. 

„Dzięki nim aktywizujemy bardzo ważny sektor budownictwa charakteryzujący się doskonałym efektem mnożnikowym. Nowe inwestycje to nowe zamówienia dla podwykonawców, a finalnie – większe obroty i dodatkowe wpływy do budżetu państwa” – wyjaśniał ekspert. 

Systematyczne zagęszczanie sieci transportowej przynosi wymierne korzyści regionom w całej Polsce, zwłaszcza tym dotychczas mniej rozwiniętym i dofinansowanym. Minister Adamczyk wspomniał o tym w kontekście rozmowy z przedstawicielami jednego z największych koreańskich koncernów zainteresowanych inwestowaniem w Europie Środkowo-Wschodniej.
 
„Marka planowała budowę dużego zakładu produkcyjnego w Stalowej Woli, do której wówczas nie prowadziła żadna droga szybkiego ruchu ani zmodernizowana linia kolejowa. Gdy zapewniłem jej zarząd, że infrastruktura powstanie na czas, zainwestowali 3 miliardy złotych w nową fabrykę. W momencie otwarcia zakładu istniała już Via Carpatia między Lublinem a Rzeszowem, więc Koreańczycy postanowili otworzyć kolejny zakład, tym razem wart ponad 10 miliardów” – powiedział minister. 

Aktualnie w Polsce prowadzonych jest ponad 110 inwestycji drogowych, z których wiele jest istotnych dla ogólnoeuropejskiego systemu tranzytowego (łączącego m.in. porty w Trójmieście, Świnoujściu, Szczecinie czy krajach bałtyckich z południem kontynentu). W zakresie realizacji zobowiązań wynikających z ustalonej sieci TEN-T (Transeuropejska Sieć Transportowa) możemy się pochwalić 85-procentową realizacją zadeklarowanych projektów. Ogromne postępy w budowaniu bądź modernizacji istniejących połączeń dokonują się też na kolei.

„Obecnie realizujemy inwestycje warte około 45 miliardów złotych, dzięki którym przyłączamy do naszej sieci kolejne miejscowości. Beneficjentem tych działań jest między innymi Małopolska – już w nieodległej perspektywie trasę z Nowego Sącza do Krakowa pokonamy w mniej niż godzinę” – deklarował Ireneusz Merchel, prezes zarządu PKP Polskie Linie Kolejowe. 

Andrzej Adamczyk dodał, że przedstawiciele polskich spółek kolejowych czy GDDKiA są dziś zapraszani przez władze innych państw, chociażby Czech, aby dzielić się z nimi swą wiedzą i doświadczeniami w zakresie sprawnej realizacji inwestycji infrastrukturalnych z poszanowaniem środowiska naturalnego i innych aspektów zrównoważonego rozwoju. 

„Największym zmartwieniem jednego z moich poprzedników było położenie nowej nawierzchni na 10-kilometrowym odcinku starej >>gierkówki<< — dziś place budowy spotkać możemy w każdym zakątku kraju. Nie chcemy zostawić po sobie fragmentów wybudowanych dróg czy linii kolejowych, ale spójny i efektywny system transportowy” – konkludował minister infrastruktury. 

Źródło informacji: PAP MediaRoom


Źródło dystrybucji: pap-mediaroom.pl

You Might Also Like

Na wiosnę krótsze podróże z PKP Intercity

PKP Intercity: w 2025 roku 38 nowych lokomotyw i 119 wagonów

MI: Pierwszy odcinek sądeczanki oddany do ruchu (komunikat)

MI: Szybciej z Krakowa do Gdowa w ramach projektu Podłęże andndash; Piekiełko (komunikat)

Konferencja `TriLand andndash; Transgraniczne Centrum Transformacji` za nami

TAGGED: autostrady i drogi, Gospodarka, Transport, Transport drogowy

Sign Up For Daily Newsletter

Be keep up! Get the latest breaking news delivered straight to your inbox.
By signing up, you agree to our Terms of Use and acknowledge the data practices in our Privacy Policy. You may unsubscribe at any time.
Wiadomości Nowy Sącz 21 października 2022
Share this Article
Facebook Twitter Copy Link Print
Share
Previous Article MI: Wkrótce otwarcie tunelu na Zakopiance (komunikat)
Next Article W Zakopanem trwa I edycja Europejskiego Kongresu Sportu i Turystyki. W środę gościem wydarzenia był prezydent Andrzej Duda

Pozostań z nami w kontakcie

1 Followers Like
1 Followers Follow
1 Followers Pin
1 Followers Follow
1 Subscribers Subscribe
1 Followers Follow

Ostatnie artykuły

MRiRW: Pryszczyca na Węgrzech andndash; aktualizacja informacji (komunikat)
Polityka 12 marca 2025
Na wiosnę krótsze podróże z PKP Intercity
Biznes 27 lutego 2025
PKP Intercity: w 2025 roku 38 nowych lokomotyw i 119 wagonów
Biznes 7 lutego 2025
MI: Pierwszy odcinek sądeczanki oddany do ruchu (komunikat)
Biznes 26 stycznia 2025
MI: Szybciej z Krakowa do Gdowa w ramach projektu Podłęże andndash; Piekiełko (komunikat)
Biznes 18 stycznia 2025

NOWY SĄCZ WIADOMOŚCI

Informacje lokalne: Warszawa, Mińsk Mazowiecki, Otwock, Piaseczno, Grodzisk Mazowiecki, Legionowo, Nowy Dwór Mazowiecki, Pruszków, Wołomin, Radzymin

WYDAWCA

ZP20 Piotr Markowski

Al. Komisji Edukacji Narodowej 36 / 112B
02-797 Warszawa

+48 733 644 002   |   office@zp20.pl

MRiRW: Pryszczyca na Węgrzech andndash; aktualizacja informacji (komunikat)
Polityka
Na wiosnę krótsze podróże z PKP Intercity
Biznes
PKP Intercity: w 2025 roku 38 nowych lokomotyw i 119 wagonów
Biznes
MI: Pierwszy odcinek sądeczanki oddany do ruchu (komunikat)
Biznes

Kategorie tematyczne

  • Biznes
  • Polityka
  • Ludzie
  • Zdrowie i sport
  • Technika i nauka
  • Praca

Informacje prawne

  • Obowiązek informacyjny RODO
  • Polityka Prywatności
  • Regulamin Serwisu
Wiadomości Nowy SączWiadomości Nowy Sącz
Follow US

© 2022 Nowy Sącz Wiadomości. ZP20 Piotr Markowski

A może się zapiszesz?

Zapisz się do naszej subskrypcji by nie pominąć żadnego news!

Brak spamu. Wypisujesz się kiedy chcesz!

Removed from reading list

Undo
Welcome Back!

Sign in to your account

Lost your password?