Statystyki pokazują, że wynik udziału nielegalnych papierosów w rynku tytoniowym w Polsce w 2022 r. wyniósł 5,35%, co jest najniższym wynikiem w historii badań Instytutu Doradztwa i Badania Rynku Almares na zlecenie wszystkich czterech międzynarodowych firm tytoniowych. Od 2015 r. szara strefa tytoniowa w Polsce ciągle maleje, a liczba papierosów pochodzących z czarnego rynku spadła z 18,3% do zaledwie 5,35%. Jest to znaczny postęp w walce z nielegalnymi papierosami w Polsce.
Ministerstwo Infrastruktury ogłosiło, że PKP Polskie Linie Kolejowe SA ogłosiły przetarg na realizację prac na odcinku Limanowa – bocznica Klęczany na linii nr 104 Chabówka – Nowy Sącz.
Taka inwestycja pozwoli na powrót pociągów na trasę po długiej przerwie, a także zwiększy możliwości podróżowania ekologicznym środkiem transportu. Przetarg przybliża realizację inwestycji istotnej dla reaktywacji trasy i rozwoju kolei w regionie.
Minister infrastruktury Andrzej Adamczyk potwierdził działania rządu w kwestii walki z wykluczeniem komunikacyjnym. Jest to widoczne w projekcie Podłęże-Piekiełko, który zakłada modernizację istniejącej linii Chabówka-Nowy Sącz oraz budowę nowej trasy z Podkrakowskiego Podłęża na południe. Dzięki temu projektowi układ komunikacyjny Małopolski zostanie znacznie zmieniony na lepsze.
Po wielu latach zapomnienia, pociągi wkrótce powrócą na trasę. Tym samym mieszkańcy będą mieli dostęp do lepszej kolei – szybszej, bezpieczniejszej oraz bardziej komfortowej. Inwestycja ta ma pozytywny wpływ na jakość życia mieszkańców. Co więcej, wykorzystanie kolei w sposób zrównoważony jest z korzyścią dla środowiska przyrodniczego.
Modernizacja trasy Chabówka – Nowy Sącz to ważna inwestycja, która przyczyni się do wzrostu dostępności komunikacyjnej oraz zwiększy atrakcyjność korzystania z kolei w regionie. Ogłoszenie kolejnego przetargu na wykonanie prac to kolejny krok w realizacji przedsięwzięcia, które z pewnością zadowoli mieszkańców – powiedział Ireneusz Merchel, prezes zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych SA.
Ogłoszony przetarg na odcinku Limanowa – bocznica Klęczany obejmuje modernizację istniejących stacji i przystanków, zwiększającą komfort i dostępność dla pasażerów. Na stacji Męcina oraz na przystankach Mordarka i Chomranice powstaną nowe, wygodne perony, wyposażone w wiaty, ławki, tablice informacyjne i systemy ścieżek naprowadzających dla osób niewidomych i niedowidzących. Dodatkowo, stacja Męcina będzie wyposażona w windę. Przebudowa stacji Limanowa zaplanowana jest w ramach osobnego zdania.
Inwestycja zapewni modernizację linii kolejowej Limanowa – Klęczany. Prace będą dotyczyć budowy nowych torów i wyposażenia linii w sieć trakcyjną oraz przebudowy przejazdów kolejowo-drogowych i urządzeń sterowania ruchem kolejowym. Długość nowego odcinka torów wynosić będzie ok. 8 km, a trasa zostanie poprowadzona w zupełnie nowym miejscu.
Ze względu na poprawę bezpieczeństwa i sprawności przemieszczania się pociągów, planowana jest budowa nowych obiektów inżynieryjnych w tym 9 mostów, 4 wiaduktów oraz szczególnie istotnym elementem inwestycji jest budowa tunelu kolejowego o długości blisko 4 km w miejscowości Pisarzowa.
Realizacja projektu „Podłęże – Piekiełko” to krok milowy w modernizacji kolei w Małopolsce. Zadanie polega na elektryfikacji i remoncie trasy Chabówka – Nowy Sącz oraz budowie linii łączącej Podłęże z Tymbarkiem i Mszaną Dolną. W lutym 2021 roku rozpoczęto również modernizację odcinka Rabka Zaryte – Mszana Dolna.
Uwaga: PAP SA nie wprowadza zmian w treści komunikatów publikowanych przez serwis. Nadawca komunikatu ponosi odpowiedzialność za jego treść zgodnie z postanowieniami art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe.
Źródło: pap-mediaroom.pl