Używamy plików cookie.
Więcej informacji znajdziesz tu:
Polityka Prywatności
Jak wyłączyć cookies?
Accept
Wiadomości Nowy SączWiadomości Nowy Sącz
  • Biznes
  • Polityka
  • Ludzie
  • Zdrowie i sport
  • Technika i nauka
  • Praca
Reading: Polskie porty i kolej zyskają dzięki TRAKO 2023 – inwestycjom w szlaki transportowe Trójmorza
Share
Aa
Wiadomości Nowy SączWiadomości Nowy Sącz
Aa
Follow US
© 2022 Foxiz News Network. Ruby Design Company. All Rights Reserved.
Wiadomości Nowy Sącz > Blog > Biznes > Polskie porty i kolej zyskają dzięki TRAKO 2023 – inwestycjom w szlaki transportowe Trójmorza
Biznes

Polskie porty i kolej zyskają dzięki TRAKO 2023 – inwestycjom w szlaki transportowe Trójmorza

Wiadomości Nowy Sącz
Last updated: 2023/09/21 at 11:31 AM
Wiadomości Nowy Sącz
Share
5 Min Read
SHARE

Dzięki współpracy między koleją a transportem morskim, coraz więcej miejsc w Europie Środkowo-Wschodniej uzyskuje dostęp do szlaków tranzytu towarów z północy na południe. Projekt Trójmorza obejmuje już takie miejsca jak Szczecin-Pireus czy Gdańsk-Stambuł, a także ambitną wizję budowy podwodnego tunelu do Helsinek.

Podczas 15. Targów Kolejowych TRAKO odbyła się debata dotycząca perspektyw rozwoju towarowych przewozów kolejowych w obszarze Trójmorza. PKP CARGO przedstawiło swoją wizję rozszerzenia szlaków na osi Północ-Południe. Firma planuje przyłączenie nowych połączeń między portami czarnomorskimi, adriatyckimi oraz krajami Europy Zachodniej i Północnej, aby umożliwić przepływ towarów w całej Europie.

Jacek Rutkowski twierdzi, że platforma transportu towarów w Europie nie ogranicza się tylko do Jedwabnego Szlaku, ale obejmuje także Trójmorze. Rozwój połączeń kolejowych osi Północ-Południe będzie miał istotne znaczenie dla wzrostu gospodarczego państw na trasie od Bałtyku do Morza Czarnego.

Ekspansja szlaków kolejowych Trójmorza zakłada rozbudowanie połączeń polskich portów morskich: Gdańska, Gdyni, Szczecina i Świnoujścia z portami w Rijece (Chorwacja), Trieście (Włochy) oraz Konstancy (Rumunia), a w przyszłości, jak tylko sytuacja na wschodzie się unormuje, powstaną połączenia z ukraińskim portem w Odessie.

Z radością informujemy, że Grecja dołączyła do Inicjatywy Trójmorza, która została oficjalnie zatwierdzona na tegorocznym posiedzeniu w Bukareszcie. To zaś oznacza, że polskie porty zostaną połączone koleją z Pireusem.

Przedstawiciel PKP CARGO mówił również o projekcie rozbudowy szlaku Bałtyckiego, który będzie obejmował budowę tunelu w Zatoce Fińskiej, aby połączyć Helsinki (Finlandia) z resztą szlaku. Ponadto, planuje się przedłużenie szlaku Bałkańsko-Karpackiego do Sofii (Bułgaria) i Stambułu (Turcja).

„Stawiamy na rozwój Trójmorza i przygotowujemy się do realizacji tych koncepcji. W ostatnich latach dokonaliśmy zakupów lokomotyw wielosystemowych, platform intermodalnych do transportu kontenerów. Planujemy dalsze inwestycje w tabor wagonowy oraz lokomotywowy, budowę nowych terminali przeładunkowych, jak terminal w Karsznicach, a także rozbudowę istniejących terminali na granicy polsko-ukraińskiej” – zaznaczył Jacek Rutkowski. 

Gdańsk jest wiodącym portem w Polsce, stanowiąc trzeci co do wielkości port na Bałtyku i znajduje się w pierwszej 15 największych portów europejskich. Jego kluczowa pozycja na mapie tranzytowej Trójmorza zapewnia, że jest jednym z największych europejskich portów kontenerowych.

Współpraca Gdańska z portami Trójmorza wpłynie na poprawę wymiany handlowej w regionie. Połączenia szlaków tranzytowych w regionie Trójmorza przyniosą wymierne korzyści dla polskich portów.

Terminal kontenerowy w Gdańsku osiągnął w 2022 roku historyczny pułap 2 milionów ton przeładunków. Według prognoz, do 2028 roku zdolności przeładunkowe portów w naszym kraju zostaną podwojone.

Dzięki przemyślanej strategii, w zaledwie kilka lat polskie porty poczyniły znaczne postępy w zakresie inwestycji w Gdańsku, Gdyni i Szczecinie. To sprawiło, że nasz kraj stał się ważnym hubem śródziemnomorskim.

„Potencjalnie słabym punktem jest jednak tzw. >>ostatnia mila<< – bez inwestycji kolejowych mogą wystąpić problemy z wywozem towarów z portów, a pozyskanie klientów np. z Hamburga jest możliwe, ale wymaga od kolei osiągnięcia o wiele wyższej prędkości transportowej” – zaznaczył Lech Kutnowski.

Prof. Andrzej Massel podkreśla, że wdrożenie inwestycji w połączeniach kolejowych pomiędzy Polską, a Słowacją i Czechami byłoby kluczowe do zwiększenia tranzytu towarów w obszarze Trójmorza. Jednak wciąż pozostają tam „wąskie gardła” stanowiące przeszkodę w pełnym rozwoju tego tranzytu.

„Potrzebujemy dobrego odgałęzienia magistrali nadodrzańskiej do Czech, obejmującego m.in. nowe polaczenie Wrocławia z Pragą. Również między Polską, a Słowacją nie mamy pełnowartościowego przejścia granicznego: w Zwardoniu jest linia jednotorowa, a Muszyna ma nie najlepszy układ geometryczny” – wskazał Andrzej Massel.

Prezes zaznaczył, że realizacja wszystkich inwestycji w obszarze Trójmorza musi uwzględniać czasochłonne uzgodnienia z UE i wydanie odpowiednich rozporządzeń. W związku z tym, wszystkie projekty nie mogą być realizowane jednocześnie.

Podkreślił także, że na zrealizowanie sieci połączeń kolejowych będzie trzeba jeszcze kilku lat. W związku z tym, zaplanowanie wszystkich przedsięwzięć w obszarze Trójmorza musi uwzględniać tę okoliczność.

15. edycja Międzynarodowych Targów Kolejowych TRAKO 2023 odbędzie się w dniach 19-22 września 2023 r. na terenach Amber Expo w Gdańsku. W tym roku, ponad 600 wystawców z 30 krajów bierze udział w targach.


Pochodzenie wiadomości: pap-mediaroom.pl

You Might Also Like

Na wiosnę krótsze podróże z PKP Intercity

PKP Intercity: w 2025 roku 38 nowych lokomotyw i 119 wagonów

MI: Pierwszy odcinek sądeczanki oddany do ruchu (komunikat)

MI: Szybciej z Krakowa do Gdowa w ramach projektu Podłęże andndash; Piekiełko (komunikat)

Konferencja `TriLand andndash; Transgraniczne Centrum Transformacji` za nami

TAGGED: Europy Środkowo-Wschodniej, gdańsk, Helsinek, koleje, morski, Pireus, Stambuł, Szczecin, Transport, Trójmorze

Sign Up For Daily Newsletter

Be keep up! Get the latest breaking news delivered straight to your inbox.
By signing up, you agree to our Terms of Use and acknowledge the data practices in our Privacy Policy. You may unsubscribe at any time.
Wiadomości Nowy Sącz 21 września 2023
Share this Article
Facebook Twitter Copy Link Print
Share
Previous Article Strategia transformacji energetycznej Polski – klucz do sukcesu ORLENU
Next Article Minister Ziobro na Podkarpaciu – Zawody Strzeleckie Służb Mundurowych

Pozostań z nami w kontakcie

1 Followers Like
1 Followers Follow
1 Followers Pin
1 Followers Follow
1 Subscribers Subscribe
1 Followers Follow

Ostatnie artykuły

MRiRW: Pryszczyca na Węgrzech andndash; aktualizacja informacji (komunikat)
Polityka 12 marca 2025
Na wiosnę krótsze podróże z PKP Intercity
Biznes 27 lutego 2025
PKP Intercity: w 2025 roku 38 nowych lokomotyw i 119 wagonów
Biznes 7 lutego 2025
MI: Pierwszy odcinek sądeczanki oddany do ruchu (komunikat)
Biznes 26 stycznia 2025
MI: Szybciej z Krakowa do Gdowa w ramach projektu Podłęże andndash; Piekiełko (komunikat)
Biznes 18 stycznia 2025

NOWY SĄCZ WIADOMOŚCI

Informacje lokalne: Warszawa, Mińsk Mazowiecki, Otwock, Piaseczno, Grodzisk Mazowiecki, Legionowo, Nowy Dwór Mazowiecki, Pruszków, Wołomin, Radzymin

WYDAWCA

ZP20 Piotr Markowski

Al. Komisji Edukacji Narodowej 36 / 112B
02-797 Warszawa

+48 733 644 002   |   office@zp20.pl

MRiRW: Pryszczyca na Węgrzech andndash; aktualizacja informacji (komunikat)
Polityka
Na wiosnę krótsze podróże z PKP Intercity
Biznes
PKP Intercity: w 2025 roku 38 nowych lokomotyw i 119 wagonów
Biznes
MI: Pierwszy odcinek sądeczanki oddany do ruchu (komunikat)
Biznes

Kategorie tematyczne

  • Biznes
  • Polityka
  • Ludzie
  • Zdrowie i sport
  • Technika i nauka
  • Praca

Informacje prawne

  • Obowiązek informacyjny RODO
  • Polityka Prywatności
  • Regulamin Serwisu
Wiadomości Nowy SączWiadomości Nowy Sącz
Follow US

© 2022 Nowy Sącz Wiadomości. ZP20 Piotr Markowski

A może się zapiszesz?

Zapisz się do naszej subskrypcji by nie pominąć żadnego news!

Brak spamu. Wypisujesz się kiedy chcesz!

Removed from reading list

Undo
Welcome Back!

Sign in to your account

Lost your password?