Używamy plików cookie.
Więcej informacji znajdziesz tu:
Polityka Prywatności
Jak wyłączyć cookies?
Accept
Wiadomości Nowy SączWiadomości Nowy Sącz
  • Biznes
  • Polityka
  • Ludzie
  • Zdrowie i sport
  • Technika i nauka
  • Praca
Reading: Historyczny kontrakt PKP Intercity i NEWAG na zakup 63 nowych lokomotyw wielosystemowych
Share
Aa
Wiadomości Nowy SączWiadomości Nowy Sącz
Aa
Follow US
© 2022 Foxiz News Network. Ruby Design Company. All Rights Reserved.
Wiadomości Nowy Sącz > Blog > Biznes > Historyczny kontrakt PKP Intercity i NEWAG na zakup 63 nowych lokomotyw wielosystemowych
Biznes

Historyczny kontrakt PKP Intercity i NEWAG na zakup 63 nowych lokomotyw wielosystemowych

Wiadomości Nowy Sącz
Last updated: 2024/01/10 at 1:31 PM
Wiadomości Nowy Sącz
Share
10 Min Read
SHARE

PKP Intercity podpisało dzisiaj umowę z nowosądecką firmą NEWAG na zakup 63 elektrycznych lokomotyw wielosystemowych, z opcją zamówienia kolejnych 32 oraz świadczeniem 5-letniej usługi utrzymania. To pierwsze w historii, zarówno przewoźnika, jak i producenta, tak duże zamówienie jednej serii pojazdów. Wartość umowy to blisko 2,3 mld złotych brutto.

W 2021 roku PKP Intercity ogłosiło postępowanie na dostawę 63 elektrycznych lokomotyw z opcją na 32 pojazdy wraz ze świadczeniem usług ich utrzymania. W listopadzie ubiegłego roku otwarto oferty, a jedynym wykonawcą był firma NEWAG, której oferta mieściła się w zakładanej kwocie. Po dokonaniu oceny oferty względem kryteriów, takich jak cena jednostkowa dostawy pojazdu czy stawka za utrzymanie, oraz dopełnieniu wszystkich wymaganych czynności, nastąpiło podpisanie umowy.

„Po raz pierwszy w historii naszej Spółki podpisujemy umowę na zamówienie tak dużej liczby pojazdów trakcyjnych jednej serii. Dzięki temu realizujemy kolejny punkt przyjętej strategii taborowej, która zakłada, że do 2030 roku wszystkie lokomotywy w naszym parku taborowym będą poruszały się z prędkością 160-200 km/h, co pozwoli nam zapewnić szybkie przejazdy po Polsce” – mówi Tomasz Gontarz, wiceprezes zarządu PKP Intercity.

Dziś PKP Intercity podpisało umowę z nowosądecką firmą NEWAG na zakup 63 elektrycznych lokomotyw wielosystemowych z opcją zamówienia kolejnych 32 i świadczeniem 5-letniej usługi utrzymania. To pierwsze w historii, zarówno przewoźnika, jak i producenta tak duże zamówienie jednej serii pojazdów. Wartość umowy to blisko 2,3 mld złotych brutto.

W połowie 2021 roku PKP Intercity ogłosiło postępowanie w trybie dialogu konkurencyjnego na dostawę 63 elektrycznych lokomotyw elektrycznych z opcją na 32 pojazdy wraz ze świadczeniem usług ich utrzymania. W połowie listopada ubiegłego roku przewoźnik dokonał otwarcia ofert. Jedynym wykonawcą, który złożył ofertę w postępowaniu była firma NEWAG, a przedstawiona oferta mieściła się w zakładanej przez PKP Intercity kwocie przeznaczonej na sfinansowanie zamówienia.

„Zamówienie tak dużej liczby pojazdów jednej serii pozwoli nam w przyszłości łatwiej je utrzymywać oraz serwisować. Zgodnie z umową, usługę utrzymania producent będzie pełnił przez 5 lat lub do wykonania pierwszej naprawy poziomu 4 włącznie, ponadto w okresie świadczenia usług utrzymania przez producenta w proces ten będą zaangażowani pracownicy PKP Intercity celem zdobycia niezbędnych doświadczeń i umiejętności, które będą wykorzystywane w przyszłości przy wykonywaniu usług utrzymania samodzielnie” – dodaje Jarosław Oniszczuk, członek zarządu PKP Intercity.

PKP Intercity podpisało umowę z nowosądecką firmą NEWAG na zakup 63 elektrycznych lokomotyw wielosystemowych z opcją zamówienia kolejnych 32 i świadczeniem 5-letniej usługi utrzymania. To pierwsze w historii, zarówno przewoźnika, jak i producenta tak duże zamówienie jednej serii pojazdów. Wartość umowy to blisko 2,3 mld złotych brutto. W połowie 2021 roku PKP Intercity ogłosiło postępowanie w trybie dialogu konkurencyjnego na dostawę 63 elektrycznych lokomotyw elektrycznych z opcją na 32 pojazdy wraz ze świadczeniem usług ich utrzymania. W połowie listopada ubiegłego roku przewoźnik dokonał otwarcia ofert. Jedynym wykonawcą, który złożył ofertę w postępowaniu była firma NEWAG, a przedstawiona oferta mieściła się w zakładanej przez PKP Intercity kwocie przeznaczonej na sfinansowanie zamówienia. Po dokonaniu oceny oferty względem przyjętych kryteriów, do których należały m.in. cena jednostkowa dostawy pojazdu czy stawka za świadczenie usług utrzymania, a także dopełnieniu wszystkich wymaganych czynności, nastąpiło podpisanie umowy. „Po raz pierwszy w historii naszej Spółki podpisujemy umowę na zamówienie tak dużej liczby pojazdów trakcyjnych jednej serii. Dzięki temu realizujemy kolejny punkt przyjętej strategii taborowej, która zakłada, że do 2030 roku wszystkie lokomotywy w naszym parku taborowym będą poruszały się z prędkością 160-200 km/h, co pozwoli nam zapewnić szybkie przejazdy po Polsce” – mówi Tomasz Gontarz, wiceprezes zarządu PKP Intercity. „Zamówienie tak dużej liczby pojazdów jednej serii pozwoli nam w przyszłości łatwiej je utrzymywać oraz serwisować. Zgodnie z umową, usługę utrzymania producent będzie pełnił przez 5 lat lub do wykonania pierwszej naprawy poziomu 4 włącznie, ponadto w okresie świadczenia usług utrzymania przez producenta w proces ten będą zaangażowani pracownicy PKP Intercity celem zdobycia niezbędnych doświadczeń i umiejętności, które będą wykorzystywane w przyszłości przy wykonywaniu usług utrzymania samodzielnie” – dodaje Jarosław Oniszczuk, członek zarządu PKP Intercity. „Po raz pierwszy w Nowym Sączu będziemy realizować tak duże zamówienie. Pierwsze 2 lokomotywy dostarczymy przewoźnikowi w terminie do 24 miesięcy od daty podpisania umowy, a całe zamówienie musi być zrealizowane w terminie 60 miesięcy od daty podpisania umowy” – mówi Zbigniew Konieczek, prezes zarządu NEWAG S.A. Nowe wielosystemowe lokomotywy będą mogły poruszać się na liniach kolejowych zasilanych prądem o różnym napięciu: 3kV DC, 15kV AC, 25kV AC. Prędkość maksymalna pojazdów ma wynosić nie mniej niż 200 km/h. Producent musi uzyskać dopuszczenie pojazdów do eksploatacji w sześciu krajach, tj. w Polsce, Niemczech, Austrii, Czechach, Słowacji i na Węgrzech. Wszystkie lokomotywy będą wyposażone w system ETCS poziomu drugiego. Umowa przewiduje możliwość skorzystania z prawa opcji i zamówienia przez PKP Intercity dodatkowych 32 lokomotyw tej serii. Wówczas wartość zamówienia wzrosłaby do prawie 3,5 mld zł brutto. Czas dostawy dodatkowych pojazdów pozostaje taki sam jak w pierwotnym zamówieniu. PKP Intercity konsekwentnie realizuje strategię, w ramach której do końca 2030 roku park lokomotyw przewoźnika ma się składać tylko z pojazdów osiągających prędkość 160-200 km/h. W ostatnich kilku latach Spółka zamówiła łącznie z prawami opcji 127 elektrycznych jedno- lub wielosystemowych czy dwunapędowych lokomotyw. Dzisiejsza umowa zwiększa tę liczbę do 190. Wartość wszystkich zamówień lokomotyw (włącznie z prawami opcji) wynosi 5,5 mld zł brutto. Natomiast wartość wszystkich zakontraktowanych inwestycji PKP Intercity wynosi obecnie niemal 11 mld zł brutto. Dostarczonych PKP Intercity zostało już 30 lokomotyw serii EU160 Griffin wyprodukowanych przez NEWAG, gdzie spółka skorzystała z prawa opcji w zamówieniu 20+10. W trakcie realizacji są zamówienia również realizowane w Nowym Sączu: 20 lokomotyw elektrycznych serii EU160 Griffin (z czego 3 zostało odebranych przez przewoźnika w grudniu 2023 roku), 15 lokomotyw wielosystemowych i 46 lokomotyw elektrycznych jednosystemowych. 16 nowych lokomotyw elektryczno-spalinowych dla PKP Intercity produkuje także bydgoska PESA. Źródło informacji: NEWAG

„Po raz pierwszy w Nowym Sączu będziemy realizować tak duże zamówienie. Pierwsze 2 lokomotywy dostarczymy przewoźnikowi w terminie do 24 miesięcy od daty podpisania umowy, a całe zamówienie musi być zrealizowane w terminie 60 miesięcy od daty podpisania umowy” – mówi Zbigniew Konieczek, prezes zarządu NEWAG S.A.

Nowe wielosystemowe lokomotywy będą zdolne do poruszania się po liniach kolejowych zasilanych prądem o różnych napięciach, w tym 3kV DC, 15kV AC i 25kV AC. Ich prędkość maksymalna wyniesie co najmniej 200 km/h. Producent będzie musiał uzyskać zezwolenie na eksploatację tych pojazdów w sześciu krajach, w tym Polsce, Niemczech, Austrii, Czechach, Słowacji i na Węgrzech. Wszystkie lokomotywy zostaną wyposażone w system ETCS poziomu drugiego.

PKP Intercity ma możliwość skorzystania z prawa opcji i zamówienia dodatkowych 32 lokomotyw tej serii zgodnie z umową. Wartość zamówienia wtedy wzrosłaby do prawie 3,5 mld zł brutto, a czas dostawy dodatkowych pojazdów pozostaje taki sam jak w pierwotnym zamówieniu.

PKP Intercity ma plan, aby do 2030 roku wszystkie lokomotywy w parku przewoźnika osiągały prędkość 160-200 km/h. W ostatnich latach Spółka zamówiła 127 elektrycznych lokomotyw, a dzisiejsza umowa zwiększa tę liczbę do 190, co stanowi wartość zamówień w wysokości 5,5 mld zł brutto.

Realizacja strategii PKP Intercity zakłada, że do 2030 roku wszystkie lokomotywy w parku przewoźnika będą osiągały prędkość 160-200 km/h. Spółka zamówiła 127 elektrycznych jedno- lub wielosystemowych czy dwunapędowych lokomotyw, a dzisiejsza umowa zwiększa tę liczbę do 190, co stanowi wartość zamówień w wysokości 5,5 mld zł brutto, a wartość wszystkich zakontraktowanych inwestycji obecnie wynosi niemal 11 mld zł brutto.

PKP Intercity otrzymało już 30 lokomotyw serii EU160 Griffin wyprodukowanych przez NEWAG, z zamówienia 20+10. Nowy Sącz również realizuje zamówienia na 20 lokomotyw elektrycznych serii EU160 Griffin (3 z nich odebrano w grudniu 2023 roku), 15 lokomotyw wielosystemowych i 46 lokomotyw elektrycznych jednosystemowych. Ponadto, PESA produkuje 16 nowych lokomotyw elektryczno-spalinowych dla PKP Intercity.


Wiadomości dystrybuowane przez: pap-mediaroom.pl

You Might Also Like

Na wiosnę krótsze podróże z PKP Intercity

PKP Intercity: w 2025 roku 38 nowych lokomotyw i 119 wagonów

MI: Pierwszy odcinek sądeczanki oddany do ruchu (komunikat)

MI: Szybciej z Krakowa do Gdowa w ramach projektu Podłęże andndash; Piekiełko (komunikat)

Konferencja `TriLand andndash; Transgraniczne Centrum Transformacji` za nami

TAGGED: elektryczne lokomotywy, Newag, PKP Intercity, pojazdy, producent, umowa, usługa utrzymania, wartość umowy, wielosystemowe, zamówienie

Sign Up For Daily Newsletter

Be keep up! Get the latest breaking news delivered straight to your inbox.
By signing up, you agree to our Terms of Use and acknowledge the data practices in our Privacy Policy. You may unsubscribe at any time.
Wiadomości Nowy Sącz 10 stycznia 2024
Share this Article
Facebook Twitter Copy Link Print
Share
Previous Article Chociaż mróz, to liczba miejsc noclegowych na ferie topnieje z dnia na dzień
Next Article Rewolucyjne innowacje w dziedzinie telewizorów laserowych, zaprezentowane przez Hisense podczas tegorocznych targów CES 2024

Pozostań z nami w kontakcie

1 Followers Like
1 Followers Follow
1 Followers Pin
1 Followers Follow
1 Subscribers Subscribe
1 Followers Follow

Ostatnie artykuły

MRiRW: Pryszczyca na Węgrzech andndash; aktualizacja informacji (komunikat)
Polityka 12 marca 2025
Na wiosnę krótsze podróże z PKP Intercity
Biznes 27 lutego 2025
PKP Intercity: w 2025 roku 38 nowych lokomotyw i 119 wagonów
Biznes 7 lutego 2025
MI: Pierwszy odcinek sądeczanki oddany do ruchu (komunikat)
Biznes 26 stycznia 2025
MI: Szybciej z Krakowa do Gdowa w ramach projektu Podłęże andndash; Piekiełko (komunikat)
Biznes 18 stycznia 2025

NOWY SĄCZ WIADOMOŚCI

Informacje lokalne: Warszawa, Mińsk Mazowiecki, Otwock, Piaseczno, Grodzisk Mazowiecki, Legionowo, Nowy Dwór Mazowiecki, Pruszków, Wołomin, Radzymin

WYDAWCA

ZP20 Piotr Markowski

Al. Komisji Edukacji Narodowej 36 / 112B
02-797 Warszawa

+48 733 644 002   |   office@zp20.pl

MRiRW: Pryszczyca na Węgrzech andndash; aktualizacja informacji (komunikat)
Polityka
Na wiosnę krótsze podróże z PKP Intercity
Biznes
PKP Intercity: w 2025 roku 38 nowych lokomotyw i 119 wagonów
Biznes
MI: Pierwszy odcinek sądeczanki oddany do ruchu (komunikat)
Biznes

Kategorie tematyczne

  • Biznes
  • Polityka
  • Ludzie
  • Zdrowie i sport
  • Technika i nauka
  • Praca

Informacje prawne

  • Obowiązek informacyjny RODO
  • Polityka Prywatności
  • Regulamin Serwisu
Wiadomości Nowy SączWiadomości Nowy Sącz
Follow US

© 2022 Nowy Sącz Wiadomości. ZP20 Piotr Markowski

A może się zapiszesz?

Zapisz się do naszej subskrypcji by nie pominąć żadnego news!

Brak spamu. Wypisujesz się kiedy chcesz!

Removed from reading list

Undo
Welcome Back!

Sign in to your account

Lost your password?