Ministerstwo Infrastruktury ogłasza:
Rozwój infrastruktury transportowej łączącej Polskę i Słowację był głównym tematem rozmów ministra infrastruktury Dariusza Klimczaka z ministrem transportu Słowacji Jozefem Rážem. Spotkanie odbyło się podczas wizyty delegacji polskiej w Bratysławie, z udziałem wicepremiera i ministra obrony narodowej Władysława Kosiniaka-Kamysza.
Granica między Polską a Słowacją liczy 541 km i biegnie głównie przez góry Karpaty, w tym Beskidy i Tatry. Ta naturalna bariera utrudnia rozwój infrastruktury transportu, ale mimo postępów w tej kwestii, nadal istnieją liczne ograniczenia w ruchu pojazdów przez granicę.
Minister infrastruktury Dariusz Klimczak potwierdził, że nadal najważniejsze jest harmonizowanie inwestycji drogowych o charakterze transgranicznym, takich jak ciągi drogowe S1-D3 w korytarzu transportowym „Bałtyk – Adriatyk” oraz S19-R4 w korytarzu transportowym „Bałtyk – Morze Czarne – Morze Egejskie”.Minister infrastruktury Dariusz Klimczak podkreślił, że jednym z ważnych tematów omawianych podczas rozmów było dalsze postępy w budowie drogi S1 po stronie polskiej oraz D3 po stronie słowackiej. Zadeklarowano, że jeszcze w tym roku ogłoszony zostanie przetarg na trzeci, ostatni odcinek drogi D3, a S1 będzie miała kontynuację po stronie słowackiej w roku 2029. Ważnym elementem infrastruktury drogowej jest także droga S19 i jej kontynuacja po stronie słowackiej, a minister otrzymał deklarację, że realizacja tej drogi jest wpisana w rządowe priorytety.
Ministrowie omawiali możliwości poprawy połączeń kolejowych na trasach Czechowice Dziedzice – Zwardoń oraz Muszyna – Plaveč, mających na celu pobudzenie rozwoju gospodarczego pogranicza polsko-słowackiego. Zgodzili się, że konieczne jest opracowanie nowego układu połączeń kolejowych po przeprowadzeniu inwestycji, które podniosą jakość i konkurencyjność transportu kolejowego.
Minister Dariusz Klimczak omawiał inwestycje w połączenia kolejowe, koncentrując się na projekcie za 3,5 mld zł, finansowanym z KPO, między Krakowem a Nowym Sączem. Zaznaczył, że ten korytarz ma szczególne znaczenie, także dla strony słowackiej. Minister podkreślił także konieczność zniwelowania dysproporcji w transporcie kolejowym i drogowym między Polską i Słowacją oraz plany zabiegania o środki europejskie na finansowanie projektów kolejowych. Ponadto wyraził zadowolenie z zainteresowania strony słowackiej budową CPK i KDP w Polsce jako inwestycji, które zmienią architekturę transportową w Europie Środkowej.
Minister podkreślił również, że kwestia efektywności finansowania transportu po 2027 r. będzie ważnym tematem polskiej prezydencji w Radzie UE w nadchodzącym roku.
UWAGA: Komunikaty publikowane są w serwisie PAP w oryginalnej formie dostarczonej przez nadawcę, bez żadnych zmian wprowadzonych przez PAP SA. Nadawca komunikatu ponosi pełną odpowiedzialność za jego treść zgodnie z postanowieniami art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe. (PAP)
Źródło dystrybucji: pap-mediaroom.pl