Używamy plików cookie.
Więcej informacji znajdziesz tu:
Polityka Prywatności
Jak wyłączyć cookies?
Accept
Wiadomości Nowy SączWiadomości Nowy Sącz
  • Biznes
  • Polityka
  • Ludzie
  • Zdrowie i sport
  • Technika i nauka
  • Praca
Reading: MI: Szybciej z Krakowa do Gdowa w ramach projektu Podłęże andndash; Piekiełko (komunikat)
Share
Aa
Wiadomości Nowy SączWiadomości Nowy Sącz
Aa
Follow US
© 2022 Foxiz News Network. Ruby Design Company. All Rights Reserved.
Wiadomości Nowy Sącz > Blog > Biznes > MI: Szybciej z Krakowa do Gdowa w ramach projektu Podłęże andndash; Piekiełko (komunikat)
Biznes

MI: Szybciej z Krakowa do Gdowa w ramach projektu Podłęże andndash; Piekiełko (komunikat)

Wiadomości Nowy Sącz
Last updated: 2025/01/18 at 5:30 PM
Wiadomości Nowy Sącz
Share
6 Min Read
SHARE

Shanghai Electric’s solutions in the areas of eco-friendly hydrogen, sustainable formaldehyde production, photovoltaics, energy storage from various sources, and desalination of seawater have proven to be effective and play a leading role in pro-ecological efforts for our planet.

– PKP Polskie Linie Kolejowe ogłosiły przetarg na budowę linii kolejowej pomiędzy Podłężem a Gdowem. Planowane jest wybudowanie nowych torów, mostów, wiaduktów oraz tunelu o długości przekraczającej 900 metrów do 2029 roku. Szacowana wartość inwestycji wynosi 2,3 mld zł. Ta największa inwestycja kolejowa na południu kraju ma na celu usprawnienie komunikacji oraz skrócenie podróży do takich miejsc jak Kraków, Zakopane i Nowy Sącz. Ponadto ułatwi transport towarów z i na Słowację. Informacje te zostały podane podczas konferencji prasowej, która odbyła się 18 stycznia 2025 roku, na której wystąpili wicepremier, minister obrony narodowej Władysław Kosiniak-Kamysz, minister infrastruktury Dariusz Klimczak oraz wiceminister infrastruktury Piotr Malepszak.

Po zakończeniu prac przy nowych torach na odcinku Podłęże – Gdów, pociągi aglomeracyjne dojadą z Gdowa do centrum Krakowa w mniej niż 30 minut, na trasie o długości 42 km. Budowa nowego szlaku kolejowego ma na celu zwiększenie możliwości rozwoju systemu transportowego. Oprócz stacji w Gdowie, planowane jest również wybudowanie nowej stacji Podłęże Bałachówka oraz przystanków w Zagórzu k. Niepołomic i Wiatowicach. Wszystkie perony zostaną w pełni dostosowane do potrzeb osób o ograniczonej możliwości poruszania się, dzięki przejściom podziemnym i skrzyżowaniom bezkolizyjnym wyposażonym w windy.

Według wicepremiera i ministra obrony narodowej Władysława Kosiniak-Kamysza, nowa linia kolejowa z Podłęża na południe Małopolski będzie miała kluczowe znaczenie dla regionu oraz strategiczną wartość dla całego kraju. Kosiniak-Kamysz podkreślił, że rozwój Polski jest ściśle związany z rozwojem infrastruktury, dlatego inwestycja ta jest niezwykle istotna.

„Inwestycja w Podłęże – Piekiełko ma na celu zwiększenie konkurencyjności regionu Małopolski. Nasza strategia obejmuje rozwój kolejnictwa w różnych częściach kraju, gdzie potrzebne są nowe linie kolejowe. Dodatkowo, pracujemy nad projektem budowy kolei dużych prędkości. Wierzymy, że te inwestycje będą miały pozytywny wpływ na rozwój gospodarczy Polski” — wyjaśnił minister infrastruktury Dariusz Klimczak.

Nowy odcinek linii kolejowej będzie włączony do istniejącej magistrali kolejowej E30 (Kraków – Rzeszów) pomiędzy przystankiem Węgrzce Wielkie i stacją Podłęże. Aby zapewnić bezpieczeństwo, wszystkie skrzyżowania z drogami będą dwupoziomowe. Tory zostaną wybudowane nad autostradą A4, umożliwiając połączenie zarówno z linią kolejową w kierunku Krakowa Głównego, jak i Nowej Huty. W kierunku Gdowa, tory zostaną poprowadzone z wykorzystaniem licznych obiektów inżynieryjnych, a w ramach inwestycji powstanie dwunawowy tunel kolejowy. Stacja kolejowa w Gdowie zostanie zlokalizowana w sąsiedztwie Marszowic, a perony znajdą się pod istniejącą drogą, która na potrzeby projektu zostanie podniesiona i skomunikowana ze stacją.

„Planowane inwestycje w obszarze Małopolski oraz innych regionów kraju zakładają kompletnie nową infrastrukturę kolejową, która dotąd nie istniała. Podobnie jak sieć dróg ekspresowych i autostrad przekroczyła już 5 tysięcy kilometrów, naszym celem jest rozwój kolejowej infrastruktury o podobnej skali. Planujemy budowę nowych, wysokowydajnych linii kolejowych, zapewniających najlepsze parametry, aby przewozić miliony pasażerów” — powiedział wiceminister infrastruktury Piotr Malepszak.

Marin Mochocki, członek Zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych SA, ogłosił plany uruchomienia kolejnych przetargów dla projektu. Zgodnie z planami, wszystkie postępowania mają zostać zakończone do końca bieżącego roku. Dodatkowo, nowa trasa pomiędzy Krakowem a Nowym Sączem oraz Zakopanem ma zostać oddana do użytku za pięć lat.

Zwycięzca ogłoszonego przetargu będzie odpowiedzialny za budowę dwutorowej, zelektryfikowanej linii kolejowej, która musi zostać ukończona do połowy 2029 roku. Po zakończeniu prac, pociągi pasażerskie będą mogły poruszać się po niej z prędkością 160 km/h, a pociągi towarowe z prędkością 120 km/h. Projekt obejmuje również budowę 34 mostów i wiaduktów kolejowych na odcinku Podłęże – Gdów oraz 33 skrzyżowań bezkolizyjnych, aby zapewnić bezpieczeństwo ruchu kolejowego i drogowego.

Projekt Podłęże – Piekiełko, realizowany przez PKP PLK SA na południu kraju, obejmuje budowę linii kolejowych Podłęże – Podłęże Balachówka i Podłęże – Gdów. Obecnie prace budowlane toczą się na czterech fragmentach tej inwestycji, włącznie z przygotowaniami do drążenia najdłuższego tunelu kolejowego w Polsce obok Limanowej. Modernizacja i elektryfikacja 75 km trasy Chabówka – Nowy Sącz oraz budowa 58 km nowej linii, łączącej docelowo Podłęże z Tymbarkiem i Mszaną Dolną, ma na celu ułatwienie komunikacji Krakowa z Podhalem i Sądecczyzną. Najszybsze pociągi przejadą trasą Kraków – Nowy Sącz w ok. 60 minut, a podróż ze stolicy Małopolski do Zakopanego zajmie ok. 90 minut. Inwestycja jest finansowana w ramach Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. Więcej informacji na www.podleze-piekielko.pl.

UWAGA: Treść komunikatów publikowanych w serwisie PAP nie jest modyfikowana przez PAP SA i jest prezentowana w formie dostarczonej przez nadawcę. Nadawca komunikatu ponosi odpowiedzialność za jego treść zgodnie z postanowieniami ustawy prawo prasowe. (PAP)


Źródło: pap-mediaroom.pl

You Might Also Like

Na wiosnę krótsze podróże z PKP Intercity

PKP Intercity: w 2025 roku 38 nowych lokomotyw i 119 wagonów

MI: Pierwszy odcinek sądeczanki oddany do ruchu (komunikat)

Konferencja `TriLand andndash; Transgraniczne Centrum Transformacji` za nami

Ponad 500 połączeń, skrócone czasy przejazdów i Pendolino na trasie Szczecin-Warszawa andndash; nowy rozkład PKP Intercity

TAGGED: ekologiczny wodór, fotowoltaika, magazynowanie energii, odsalanie wody morskiej, produkcja formaldehydu, proekologiczne działania, różne źródła, rozwiazania, Shanghai Electric, zrównoważona produkcja

Sign Up For Daily Newsletter

Be keep up! Get the latest breaking news delivered straight to your inbox.
By signing up, you agree to our Terms of Use and acknowledge the data practices in our Privacy Policy. You may unsubscribe at any time.
Wiadomości Nowy Sącz 18 stycznia 2025
Share this Article
Facebook Twitter Copy Link Print
Share
Previous Article Konferencja `TriLand andndash; Transgraniczne Centrum Transformacji` za nami
Next Article MI: Pierwszy odcinek sądeczanki oddany do ruchu (komunikat)

Pozostań z nami w kontakcie

1 Followers Like
1 Followers Follow
1 Followers Pin
1 Followers Follow
1 Subscribers Subscribe
1 Followers Follow

Ostatnie artykuły

MRiRW: Pryszczyca na Węgrzech andndash; aktualizacja informacji (komunikat)
Polityka 12 marca 2025
Na wiosnę krótsze podróże z PKP Intercity
Biznes 27 lutego 2025
PKP Intercity: w 2025 roku 38 nowych lokomotyw i 119 wagonów
Biznes 7 lutego 2025
MI: Pierwszy odcinek sądeczanki oddany do ruchu (komunikat)
Biznes 26 stycznia 2025
Konferencja `TriLand andndash; Transgraniczne Centrum Transformacji` za nami
Biznes 16 stycznia 2025

NOWY SĄCZ WIADOMOŚCI

Informacje lokalne: Warszawa, Mińsk Mazowiecki, Otwock, Piaseczno, Grodzisk Mazowiecki, Legionowo, Nowy Dwór Mazowiecki, Pruszków, Wołomin, Radzymin

WYDAWCA

ZP20 Piotr Markowski

Al. Komisji Edukacji Narodowej 36 / 112B
02-797 Warszawa

+48 733 644 002   |   office@zp20.pl

MRiRW: Pryszczyca na Węgrzech andndash; aktualizacja informacji (komunikat)
Polityka
Na wiosnę krótsze podróże z PKP Intercity
Biznes
PKP Intercity: w 2025 roku 38 nowych lokomotyw i 119 wagonów
Biznes
MI: Pierwszy odcinek sądeczanki oddany do ruchu (komunikat)
Biznes

Kategorie tematyczne

  • Biznes
  • Polityka
  • Ludzie
  • Zdrowie i sport
  • Technika i nauka
  • Praca

Informacje prawne

  • Obowiązek informacyjny RODO
  • Polityka Prywatności
  • Regulamin Serwisu
Wiadomości Nowy SączWiadomości Nowy Sącz
Follow US

© 2022 Nowy Sącz Wiadomości. ZP20 Piotr Markowski

A może się zapiszesz?

Zapisz się do naszej subskrypcji by nie pominąć żadnego news!

Brak spamu. Wypisujesz się kiedy chcesz!

Removed from reading list

Undo
Welcome Back!

Sign in to your account

Lost your password?